Заселник блъска с кола деца, хвърлящи камъни по колата му

Във видео материала може да видите как David Be’eri, лидер на организацията Elad, бореща се за това възможно повече евреи да се заселят в Източен Ерусалим, се опитва да накаже деца, хвърлящи камъни по колата му като ги блъска преднамерено.

Двете момчета, Imran Mansur, на 11, и Iyad Gheit, на 10, за щастие се отървават с леки наранявания.
Инцидентът е бил записан от фотографи и журналисти, които са се намирали там.

Според Be’eri той е бил в колата заедно със своя син, когато децата започнали да хвърлят камъни по тях. Страхувайки се, той се опитал да избяга и в паниката блъснал децата без да иска.

Posted on октомври 9, 2010, in Живот под окупация. Bookmark the permalink. 19 Коментари.

  1. Забележете, че малко преди колата да блъсне момчето, шофьора завива рязко на наляво. Ако се гледа кадър по кадър ще видите, че завива нялаво за да не блъсне другото момче, което впоследствие тича срещу колата (носи фланелка на главата си, голо до кръста, с къси панталони и бели маратонки). В момента на сблъсъка въпросното момче е на мястото, през което колата щеше да мине ако не беше завила. Ако целенасочено беше блъснато момчето шоьора едва ли щеше да спре. Ако не е било целенасочено, а е завил за да избегне сблъсък с другото момче, то бягството му сред спиране е до някаква степен логично. В интервю момчето е казало, че е седяло мирно на тротоара. Кадрите почват от момента, в който момчето, стоящо насред улицата хвърля камъни. Може и да е умишлено, но от изрязаните записи не става ясно, не знам защо не са ги дали в пълния им вид.

  2. Децата стоят на едно място в края на лявото платно, в което според правилата на пътното движение, колата на заселника няма право да се движи, и след като удря децата колата завива обратно в дясното платното.

  3. Какво значение има в случая, че шофьорът е заселник, децата хвърлящи камъни със сигурност не са знаели кой стои зад волана, индикация за тях е номерът на колата, а водителя може да се окаже и арабин, както и е имало такива случаи. Същото , разбира се не може да се каже за шофьора, той със сигурност е знаел, че хвъллящите камъни деца са палестинци. Но как е трябвало да реагира? Преди няколко години имаше подобен случай в Йрушалаим на ул. „Бар Илан“ На тази улица живеят изключително ортодоксални евреи, които са против движение на коли по нея в събота. (Нарушаване святоста на шабата) Една събота деца и младежи от ортодоксални еврейски семейства започнаха да правят точно това, което се вижда на филмчето – да хвърлят камъни по колите. И се повтори точно същият сценарий, само, че с много по тежки последствия. Всички участници в дейсвието бяха евреи. Не знам аз как ще реагирам, ако по мойта кола в движение започнат да хвърлят камъни, най вероятно инстинктивно бих форсирал, за да се отдалеча по бързо от това място, без да се съобразявам с останалите фактори. Моля, Ауа, отговотете ми как на мястото на шофьора Вие бихте постъпили при подобна ситуация?

  4. За съжаление светът е устроен така, че „евреин блъска евреин“ не е новина, но „евреин блъска арабин“ е. Може и в случая евреина да го е направил нарочно, може и не. Това за мен е чисто битов инцидент, но за ал-Джазира е нормално да го пуснат. Само предположение – тези момчета са пратени там именно с тази цел. Няма да е първия случай. Друго предположение – заселника е бил от по-крайните и е блъснал момчето нарочно. И двата случая – на кого му пука? В България умират по 3 души на ден от катастрофи!

    • “Друго предположение – заселника е бил от по-крайните и е блъснал момчето нарочно.“
      Биографията му сочи, че е именно от тези.

      “И двата случая – на кого му пука?“
      На хората със съвест, например.

      “В България умират по 3 души на ден от катастрофи“
      Какво общо има с темата – тук не става дума за катастрофа.

  5. “Какво значение има в случая, че шофьорът е заселник, децата хвърлящи камъни със сигурност не са знаели кой стои зад волана, индикация за тях е номерът на колата, а водителя може да се окаже и арабин“
    Инцидентът се е случил в Източен Ерусалим, квартала Сиуан, на метри от мястото, където преди седмици гард на заселниците уби палестинец. Било е пределно ясно, че той е именно такъв.
    И това има значение, защото не е единствен случай (в псоледните 18 месеца е имало 37*), но може би е единственият, от който има кадри и снимки.

    “Моля, Ауа, отговотете ми как на мястото на шофьора Вие бихте постъпили при подобна ситуация?“
    Аз нито съм анексирала родното място на тези деца, нито съм прогонила цели семейства от домовете им за да могат в тях да се нанесат заселници – те не биха имали причина да ме замерят с камъни. Нали си давате сметка, че ако той не бе заселник, никой нямаше да го замеря с камъни.
    Но ако все пак хипотетично се случи с мен нямаше да насоча колата към тях.
    (Примерът Ви с ултраортодоксалните намирам за неуместен – подбудите за действията са доста различни).

    * само няколко примера
    – Israeli settler runs over 3 Palestinians http://www.paltelegraph.com/eng/palestine/west-bank/6623-israeli-settler-runs-over-3-palestinians.html
    – Palestinian Woman Killed by Settler’s Car http://english.pnn.ps/index.php?option=com_content&task=view&id=8255

  6. „..На хората със съвест, например…“
    Но, Ая, каква съвест? Всеки ден умират хиляди души от катастрофи. Да, гадно е, но тези неща се случват. Хората се давят, падат в канавки, биват застреляни и умират от рак. Не виждам политическата нотка, това е битов инцидент. Няма общо със съвест.

    „…И това има значение, защото не е единствен случай (в псоледните 18 месеца е имало 37*), но може би е единственият, от който има кадри и снимки….“

    Не знам и не споря за бройката. Но, кажи ми – каква от това? И 36 евреи да бяха блъснати от араби – какво от това? Добре – да приемем за момент, че в този случай става дума за умишлено действия. Другите 36? Няма ли вариант битови инциденти да се превръщат в политически аргумент?

    „…Аз нито съм анексирала родното място на тези деца, нито съм прогонила цели семейства от домовете им за да могат в тях да се нанесат заселници…“

    Както не го е направил и шофьора. Това имам предвид – слагаш политически контекст на цялата ситуация. А очевидно е, че дори и да е умишлено, е битов инцидент.

    „… Нали си давате сметка, че ако той не бе заселник, никой нямаше да го замеря с камъни….“

    Това просто не е вярно. Ще ти дам два примера – всеки път когато новините гръмнат за Газа се намира някоя тълпа в Йерусалим, която хваща първия евреин и го пребиват. В случая с Тувия Гросман го изкарват от такси и го наръгват и пребиват с камъни. Втори пример – имам приятел палестинец, който често с баща си ходи на гости на семейството си. Има роднини и в Израел, и в териториите, но баща му е израелски гражданин. Съответно номера на колата му е израелски. И въпреки, че е чистокръвен арабин не смее с тази кола да мине покрай селата около Рамала.

    „…(Примерът Ви с ултраортодоксалните намирам за неуместен – подбудите за действията са доста различни)….“

    Добре, какви са подбудите?

    • “Хората се давят, падат в канавки, биват застреляни и умират от рак. Не виждам политическата нотка, това е битов инцидент. Няма общо със съвест.“
      Какво общо имат канавките, рака и останалите примери – те не са преднамерен опит за преминаване с кола през две деца.

      В тези 36 отново става дума за умишлен сблъсък, поне според жертвите, видео доказателства няма.

      “„…Аз нито съм анексирала родното място на тези деца, нито съм прогонила цели семейства от домовете им за да могат в тях да се нанесат заселници…“
      Както не го е направил и шофьора. Това имам предвид – слагаш политически контекст на цялата ситуация. А очевидно е, че дори и да е умишлено, е битов инцидент.“
      Битов инцидент?!
      Както казах – погледни на коя организация е създател и пак помисли дали “не го е направил и шофьора“.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Ir_David_Foundation

      “Добре, какви са подбудите?“
      В дадения от Трифон пример са религиозни.

  7. „….В тези 36 отново става дума за умишлен сблъсък, поне според жертвите, видео доказателства няма….“

    „…Какво общо имат канавките, рака и останалите примери – те не са преднамерен опит за преминаване с кола през две деца….“

    На базата на какво избираш този вариант, а не който и да е от другите? Ето малко по-пълни кадри :

    Десетина хлапета хвърлят камъни по минаваща на пътя кола и тичат (!) към нея – колата завива рязко наляво за да избегне удар с едното момче (голо до кръста, с бели маратонки). Завивайки заради едното блъска други две. Ако идеята беше целенасочено да блъсне някого просто трябваше да продължи напред (да не избягва удар в последния момент). В момента, в който блъска момчетата набива спирачки – това ми се виждат действия на човек, който си е наумил да ги блъска. И доста е интересно защо блъснатото момче твърди, че се е намирало на тротоара. На мен ми изглежда като абсолютно нагласена провокация (то е традиция вече да се пращат деца), която ал-Джазира се опитва да оцвети в политически бои. Вероятно грешка на шофьора е , че след като е набил спирачки е тръгнал отново. Но все пак – тълпа от 20 души седи на пътя, половината от които мятат камъни. Не е добро място.

    Препоръчвам да видиш внимателно кадрите и да прецениш дали няма нещичко нередно в цялата сцена.

  8. Ауа, благодаря. Жалко, че получих точно такъв отговор какъвто очаквах. От изложените от Вас аргументи останах с чувството, че аз като евреин и израелски гражданин никога няма да бъда достатъчно добър за палестинците, за да ми признаят правото да живея в собствена държава на собствена земя, независимо дали преговарям или не, атакувам или се отбранявам. Не знам дали ще успея да намеря кадрите за да Ви покажа как палестински младежи хвърлят камъни по коли не в Силуан, не в Рамала или Хеврон, а в Яфо, Ако и Лод.

    • @Трифоне, не знам къде точно се намира собствената Ви земя, но да обясня, че в отговора ми към вас имах предвид окупираните през 1967 година територии. Все пак видеото е от там и аз умея да правя разлика между окупираните и международно признатите територии. Ако живеете в Източен Ерусалим или Западния бряг, трябва да Ви напомня, че международното хуманитарно право забранява на окупационната сила да прехвърля граждани от своята в окупираната територия (Женевската конвенция, член 49), тоест според този закон Вие живеете незаконно там. Тъй че не виждам нещо обидно в думите ми.
      А ако живеете в Израел , не виждам къде не признавам правото Ви да живеете там където живеете.
      Междудругото, ще се радвам да дадете повече информация за палестински младежи хвърлящи камъни в Яфо, Ако и Лод. На какво се дължи това според Вас, все пак сте сънародници.

      @Милитеро, пак гледах видеото, показва инцидента само секунда по-рано от клипа, който съм постнала.
      Не видях нищо ново, което да промени мнението ми.
      Но не съм експерт, признавам, нека да оставим всеки сам да прецени по видеоматериала дали е преднамерено или не.

  9. Казваш, че ни си сигурна, но в самата статия изглежда няма капка съмнение. Не знам.

    Колкото до самия Израел – арабската престъпност като цяло е много по-висока от еврейската, поради което и процентно са по-силно представени израелските араби в хвърлянето на камъни, убийства, грабежи и т.н. Разликата не е чак такава, каквато е между белите и афро-американците в САЩ, но я има. Причина за всичко си има, човек се определя от средата си. Не от ДНК-то си.

    • “Казваш, че ни си сигурна, но в самата статия изглежда няма капка съмнение. “
      Къде пише, че не съм сигурна? За себе си съм, но не съм експерт, представих моята гледна точка – надявам се мислещи хора да четат и сами да мога да правят преценки.

      А относно по-високата престъпност – взимат ли се някакви по-специални мерки за справяне с проблема?

  10. Ауа, мойта собствена земя се намира между източният бряг на Средиземно море и западната граница на Палестина. Къде точно е тази граница? Нека да оставим на ръководителите на Израел и на Автономията да решат това. А , колкото до мен лично, ще Ви успокоя , не , аз не живея на окупираната територия, битувам в гр. Рамле,( намира се в границите на И зраел от 1948г.) не пия, не пуша, гледам си семейството, нямам оръжие,плащам си данъците и спирам на червен светофар. Да, знам, че според международните закони третиращи окупирани територии, окупатора няма право да ги заселва, нещо по-вече, той се задължава да се грижи за поминъка на населението, за здравеопазване, образование и опазване на обществения ред, което ще рече, че е единственият овластен да изпълнява и репресивни мерки. На териториите живеят вече около 300000 поселенци. Стряскаща цифра. Според мен ,една малка част от тях са пълни, завършени идиоти-фанатици- потенциални престъпници. Друга по голяма част са само идиоти, но останалите, огромното мнозинство са най обикновени хора заселили се там по най различни причини, от търсене на данъчни облекчения до бягство от градската суета. Това не е някаква хомогенна маса и да се слагат под общ знаменател е грешка освен, ако знаменателя е незаконното им пребиваване там. Сложен въпрос и не знам как ще се реши един ден. Съгласен съм, че Вие лично не оспорвате правото ми да живея в Израел, но опасенията ми идват от милион и половина палестинци в ивицата Газа, които при свободно гласуване избраха лидери, които не крият желанието си да ме затрият, да ме издавят в морето или в най добрия случай да ме върнат в Русия или Полша. И знам, че те ,ако имат възможност ще изпълнят заканата си. Не е ли парадоксално, че точно от ивицата Газа, където не остана нитоедин поселенц, нито един израелски войник, Израел се истегли точно там, където Вие, Ауа,искате на границата до 1967 г. точно от там бяха изстреляни по Израелски градове , села и кибуци около 5000 ракети. Как мога аз да бъда спокоен като първото нещо, което „ХАМАС“ направи като дойде на власт беше да анулира крехкото съглашение наречено ОСЛО. Аз вярвам на думите на Исмаил Хания, затова единствената гаранция, на този етап, за моето нормално съществуване аз виждам в силата на израелската армия. Съжалявам. че не можах да намеря кадри от този „погром“ в Яфо на , който бях не само свидетел, но и почти „жертва“ Това беше в началото на август 2006г. в разгара на Втората Ливанска война. Тълпа развилнели се арабски хулигани преградиха и спряха движението по централната улица на Яфо около 11ч. сутринта.( то и без тях постоянно си има задръствания) и с камъни, железни пръти и бухалки заудряха по стъклата , фаровете и ламарините на колите. Всичко трая около 2-3м.до като се намеси полицията. Аз бях спрял по назад и просто имах късмета да не достигнат до мен, но бях слязъл от колата и всичко това видях със собствените си очи. В интерес на истината трябва да кажа , че нито един отпътуващите в колите или от хората от вън не бе докоснат и с пръст обект на изтъпленията бяха колите, но картината беше страшна. А според мен това се дължи на неконтролеруема взаимна ненавист.

    • Сега май е мой ред да кажа – жалко, че получих точно такъв отговор какъвто очаквах.

      “Къде точно е тази граница? Нека да оставим на ръководителите на Израел и на Автономията да решат това.“
      Колко удобно. Нека забравим за международните закони и оставим всичко в ръцете на “ръководителите“.

      “колкото до мен лично, ще Ви успокоя , не , аз не живея на окупираната територия, битувам в гр. Рамле,( намира се в границите на И зраел от 1948г.) не пия, не пуша, гледам си семейството, нямам оръжие,плащам си данъците и спирам на червен светофар.“
      Вашият личен живот няма нищо общо с моето спокойствие.

      “На териториите живеят вече около 300000 поселенци.Стряскаща цифра.“
      Всъщност цифрата е много по-стряскаща, вече са над 500 000.

      “Това не е някаква хомогенна маса и да се слагат под общ знаменател е грешка освен, ако знаменателя е незаконното им пребиваване там.“
      Много правилно заключение, абсолютно грешно е да се слагат всички под общ знаменател, жалко обаче, че поставяте 1,5 милиона жителите на Газа под такъв.

      Да се върнем на заселниците – фанатици или обикновени хорица, те използват ресурси, които не са техни. Подбудите им са разлчини – малка част, но за това пък изключително агресивна, се води от религиозно-националистически. По-голямата част от социало-икономически – по-евтини жилища, субсидии от държавата, данъчни облекчения, грижи за децата и т.н., но ефектът върху палестинците е един и същ – земите им се отнемат, домовете им биват разрушавани, вековни маслинови дървета изкоренявани, стени превръщат родните им села и градове в затвори, мрежа от пропусквателни пунктове контролира живота им, еврейските им съседи заселници получават пет пъти повече от тяхната собствена вода, от време на време ги заливат с отпадъчните си води…но ако се опитат да протестират срещу тези “дребни“ неудобства – биват арестувани, защото протестите са незаконни. Протестите са незаконни, а кражбата на земя, вода, препитание и бъдеще остава безнаказани.

      „но опасенията ми идват от милион и половина палестинци в ивицата Газа, които при свободно гласуване избраха лидери, които не крият желанието си да ме затрият, да ме издавят в морето или в най добрия случай да ме върнат в Русия или Полша. И знам, че те ,ако имат възможност ще изпълнят заканата си. Не е ли парадоксално, че точно от ивицата Газа, където не остана нитоедин поселенц, нито един израелски войник, Израел се истегли точно там, където Вие, Ауа,искате на границата до 1967 г.:
      Всъщност, не аз искам това, моите желания и предпочитания нямат никакво значение – важни са изискванията на международните закони.

      „. Аз вярвам на думите на Исмаил Хания, затова единствената гаранция, на този етап, за моето нормално съществуване аз виждам в силата на израелската армия.“
      Колко патетично. Но не смятам да влизам в кръга от безкрайни взаимни обвинения – хората и от двете страни страдат. Надявам се някога да осъзнаете, че палестинците са хора с равни на Вас права и не по-малко от Вас имат правото на достоен живот в собствените си земи.

      Да не започваме със статистиките на убити, ранени и разрушени домове и сгради в следствие на военните действия, защото цифрите са жестоки. В никакъв случай не оправдавам ракетите и нападенията на палестинците, но голяма част от тях (не всички, разбира се), подобно на Вас, виждат в тях единствения път към тяхното нормално съществуване. Защото в момента то е далеч от нормално.

      „А според мен това се дължи на неконтролеруема взаимна ненавист.“
      Взаимната ненавист няма как да доведе до нещо хубаво и градивно.

  11. Хора, защо пак стигнахте до международни договори и какво станало през 1948 – става дума за блъскане с кола! 🙂 Но, както искате.

    „…Колко удобно. Нека забравим за международните закони и оставим всичко в ръцете на “ръководителите“….“

    Ая, това за което говориш не са международни закони, а решения на международни организации, които не са нищо повече от „още ръководители“. Утре може да се смени решението, може да се приеме замяна 50-50. Което не е далеч от постижимото.

    „…Много правилно заключение, абсолютно грешно е да се слагат всички под общ знаменател, жалко обаче, че поставяте 1,5 милиона жителите на Газа под такъв….“

    Не видях Трифон да е направил заключение за тях, просто спомена, че болшенството са гласували по лошия (според него и мен, предполагам) начин. Което не е мнение, а констатация. Автогол за тях за съжаление.

    „….В никакъв случай не оправдавам ракетите и нападенията на палестинците, но голяма част от тях (не всички, разбира се), подобно на Вас, виждат в тях единствения път към тяхното нормално съществуване…..“

    Не съм съгласен, според мен не рационални и прагматични са причините повечето палестинци да подкрепят ракетите. По-скоро националистически, религиозни, от чиста омраза, от яд, заради загубени близки, за да си го „върнат“, но прагматично да виждат път към нормално съществуване по този начин – не мисля.

    И все пак, това е блъскане с кола, не война, хора. 🙂

    • Определено последните коментари са далеч от темата.
      “Ая, това за което говориш не са международни закони, а решения на международни организации, които не са нищо повече от „още ръководители“. Утре може да се смени решението, може да се приеме замяна 50-50. Което не е далеч от постижимото.“
      Имам предвид Женевска конвенция относно закрилата на гражданските лица по време на война от 12 август 1949 г, член 49. Вече 61 години не се е променил този основен закон от международното хуманитарно право. http://www.bghelsinki.org/index.php?module=pages&lg=bg&page=zgeneva4

      “Не видях Трифон да е направил заключение за тях,“
      “опасенията ми идват от милион и половина палестинци в ивицата Газа, които при свободно гласуване избраха лидери,“

      “но прагматично да виждат път към нормално съществуване по този начин – не мисля.“
      И аз не смятам, че ракетите са начинът, всъщност ефектът е точно обратния, но има хора, които наистина вярват в ползата от тях за тяхното “освобождаване“,загубили всякаква надежда и не виждащи алтернатива.

      • Хубаво, не затова говорих – всяко едно решение на СС на ООН или каквато и да е резолюция е нищо повече от продължене на националната политика на мнозинството от държава. Можеш да ги обединиш и класифицираш по много признаци, но в общи линии почти винаги е предварително ясно кой какво ще гласува. Нормално е пребит затворник в Израел да е проблем на Китай, но не и 500,000 убити в Дарфур (Судан=петролен кладенец и нищо друго).

        „…опасенията ми идват от милион и половина палестинци в ивицата Газа, които при свободно гласуване избраха лидери…“

        Това каква генерализация е? И мен ме притеснява, че тези хора гласуват за ХАМАС, но къде видя генерализацията за тях? Човек може да изтълкува по различен начин защо го правят, но е факт, че го правят. А и не е нужно да бъдем чак толкова наивни – има си такова нещо като преобладаваща народопсихология. Вярно, далеч от правило е, но има такова нещо като арабски манталитет, еврейски манталитет, български манталитет и т.н. Неслучайно хората се групират в народи.

Вашият коментар

