Музей на толерантността върху останките на друг народ

Статия на Sylvia Schwarz – Writer

Датирайки от седми век, гробището Ma’man Allah (Mamilla) е най-старото мюсюлманско гробище в Ерусалим, където върху 33 акра земя се намират десетки хиляди вековни гробове. След 1948 година, когато гробището попада в ръцете на израeлските власти, те обещават на международната общност, че ще се грижат винаги с уважение за този важен религиозен обект .

След по-малко от 15 години обаче, през 60-те години на миналия век, парк е бил построен върху една част от гробището, а паркинг – върху друга. Те биват последвани от училище, футболно игрище, подземен паркинг и шосе. Електрически жици били прокарани в други части на парка.

Последните няколко акра бяха изкопани точно преди започването на свещения мюсюлмански месец Рамадан, посред нощ (може да бъде видяно във видео на Си Ен Ен) за да може Израел да построи Музея на толерантността в сътрудничество със Simon Wiesenthal Center в Щатите.

Според археологът John E. Landgraf, огромно количество важни археологически останки са били загубени с унищожването на гробището Мамила. Периодът от началото на ислямските завоевания (около 638 г.) до днешен ден е един от най-малко познатите периоди от историята на Близкия Изток като цяло. Много може да бъде научено от изследвания върху човешките останките и гробниците в обекта. Въпреки това, израелксият департамент, отговарящ за тази дейност, който от скоро е управляван от ортодоксалното равинство не позволява изследванията върху човешки скелетни останки, докато еврейските такива трябва незабавно да бъдат погребани отново в знак на уважение, то не-еврейските биват събиране заедно с надгорбните плочи в строителни ями.

Dr. Landgraf, който е участвал в археологически разкопки в Израел и Западния бряг между 1965 и 1980 година твърди, че израелските власти рядко са се интересували от запазването и изследването на останските или артифактите от Ислямския период. В края на 60-те огдини открити мюсюлмански гробища в Tell Gezer не предизвикват интерес у амерканския археолог, който води разкопките, и поради това булдозери са използвани за да върнат намереното обратно под земята.

Археологическите разкопки са начин да научим последователно повече за различни етапи от миналото. Всеки слой е от различна епоха и трябва да бъде изучаван и изследван внимателно за да добием знания за различните култури и епохи. Когато Израел окупира Източен Ерусалим през 1967 година, израелски археолози използват булдозери за да добият знания за историята в района на Стената на плача от римско време, по този начин не само разрушавайки палестински домове, но заедно с тях унищовайки останките от историята и културата на хората, живяли в тези земи през последните 15 столетия.

“По този начин се губи приемствеността между периодите и не може да добием цялостна картина за миналото“, твърди д-р Ландграф.

Не е ли иронично, че точно по време на масовата истерия дали Ислямски център трябва да бъде построен в Махатън или не, където някои хора смятат, че това няма да е уважително спрямо мъртвите, в същото това време свещено място бива в действителност унищожавано без водещите медии да говорят за това.

“За съжаление действителността е такава, че хората живеят в свят, в който не са предпазени от нападенията на колонизаторите дори след смъртта си“, казва доктор Wazayatawin (Indigenous Peoples Research Chair and Associate Professor, Indigenous Governance Program към University of Victoria), която се занимава именно със съдбата на коренните жители в тази част на света от много години, и вижда много паралели с преживяното от палестинците.

“Продължаващото унищожаване на гробовете на коренното население, включително и на гробището Мамила в Западния бряг, отразява дълбоко наложената идея в мисленото на колонизаторите, че народът под тяхна власт е като цяло по-низш от тях и не заслужава дори основните човешки достойнства, достъпни за останалите народи“ , твърди тя. “ Унищожаването на спомените за даден народ е елемент, нужен за процеса на колонизиране. За да може да озакони окупацията на чужда земя, колонизаторът трябва да заличи всички спомени и останки от колонизирания народ, включително човешките останки, които представляват дълбока и силна връзка със земята.“

Навсякъде в Израел спомените за прогоненото местно население се изтриват. Стари джамии биват превърщани в барове и нощни клубове, така посетителите пият алкохол в местата, в които мюсюлманите са се молели. Историческият музей в Яфа (който е по-скоро туристическа забележителност, отколкото образователна институция) е мистериозно мълчалив относно живота на хората в града между Римско време и инвазията на Наполеон (подобна мистериозна мълчаливост може да открием в раздела история на Израел в страницата на израелското правителство). Древните арабски имена на улиците са заменени с такива на иврит.

Известният коментар на Golda Meir “Няма такова нещо като като палестински народ “ показва нейното желание, но не и действителността, но е бил повтарян толкова често, че днес повечето израелци вярват в достоверността на тези думи. Разрушаването на гробището показва рязко колко малко Израел зачита хуманността на палестинците. Или както д-р Wazayatawin обобщава: “Има нещо изключително нередно в културата на народ, който си позволява да разкопава останките на друг народ. Общественото оправдаване на това престъпление показва колко е болно това общество.“

Авторът на тази статия е Sylvia Schwarz, ето как тя представя самата себе си:
I am an American Jew who began to question Zionism in 1982 after the Sabra and Shatila massacres in Lebanon. After reading everything I could on the Israel and Palestine I realized I could no longer remain passive on this issue while Palestinians suffered from Israeli human rights abuses and international law violations.

Advertisements

Posted on октомври 19, 2010, in Живот под окупация, Източен Ерусалим and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Коментари.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: