Защо Акра се страхува от улични табели от близкото минало?

Статия на Yossi Gurvitz, 40-годишен блогър и фотограф

Художник поставя улични табели от турския период на улиците в град Акра (познат още като Ако или Ака) – израелци смятат това за “нарушение на закона и реда”. Защо?

Поставените улични табели (снимка:http://www.mynet.co.il)

Художникът Уалид Кашаш е взел политическа позиция: Сътворил е уличници табели за Стария град на Акра, по модел на тези от турско време и ги е поставил до съвременните такива. Изведнъж, след повече от шейсет години ограничаване, илица Сахед Абуд бива възродена; изведнъж, площад Геноа, реликва от периода на Кръстоносците се появява отново от мъглата. Така Кашаш събуди призраците, които евреите в Израел се опитват да прогонят, неуспешно, от векове.

Именно поради това, тези негови действия, които биха изглеждали логични в исторически значимия квартал на всеку друг обикновен град – толкова логични, че управата на града би поставила табелите сама – пораждат толкова много гняв.

Разбира се, Израел определено не е обикновена страна. Тя се основава на огромна кражба, която обаче се опитва да прикрие. Именно поради това улиците в Яфа, Акра и Ерусалим днес са кръстени на незначителни генерали и ционистки чиновници. Цялата не-еврейска история на тази изстрадала земя – гръцка, римска, византийска, арабска, турска – е трябвало да бъде изтрита, премахната.

Фактът, че през по-голямата част от описаното минало на това място, само малка част от населението е говорела иврит, е трябвало да бъде заличен. Имената на бивши палестински села и градове е трябвало да бъдат откарани в забрава. Маждл (Majdl) вече не съществува, защото днес се казва Ашкелон (забравете и за палестинските му жители, депортирани през 1950 година, години след края на войната от 1947-1948).

Stat rosa pristina nomine, nomine nuda tenemus: Имената са най-трайните неща. Площад Рабин ще продължава да бъде наричан от всички площад “Кикар Малкхеи Израел” поне още едно поколения, а вероятно и повече.

Мианмар ще остане Бурма. Наблус бива наричан така от целия свят, освен от израелските евреи, които твърдят, че този град е библейския Шкхем – докато името Наблус е арабското произношение на Неапол, името, което създателят на града, император Веспасиан, е дал.

Турците наричат своята столица Истанбул, но светът все още помни Константинопол, дори 550 години след края на Византийската империя. Загубата на имената и тяхната замяна с нови, е знак за голяма катастрофа, в коята няколко поколения са били загубени, за да не може никoй да си спомня за старите имена – наистина травмиращо събитие.

Израел също се основава на подобна травма – изкуствено създадена. И на инатливoто отричане на реалността, въпреки всички факти.

Елик, митичният герой на Моше Шамир, не е наистина роден от морето. Историята не започва през 1948 (нито през 1917, 1897 или 1882 година). Израелските евреи знаят дълбоко в себе си, че обитават земя, която е била открадната от народ, който е бил прогонен или унищожен.

Община Акра заплашва да съди Кашаш за ….нещо. Предполага се, че ще открият все някакъв закон, които да използват за обвинение. Все пак Акра е градът, в който палестински шофьор бе арестуван и обвинен, че шофира на Йом Кипур – което не е нарушение на които и да е съществиващ закон – но въпреки това за малко да бъде линчуван. Общината също така си позволява да използва необикновено груб отговор. Почти е сигурно, че не биха си позволили да се обърнат по този начин към еврейски творец:

“Съжаляваме, че г-н Кашаш прави проблеми и търси начини да развали отношенията между евреи и араби в града. По-добре е спре с тази своя дейност, а вместо това да извършва дейности, които са в полза на всички жители на града, евреи и арабите.”

В едно от проучванията на Ynet, които са винаги показателни за еврейските настроения, опцията, която определя този акт за “националистически акт, който застрашава обществения ред” е естествено предпочитан от повечето хора, участвали в проучването.

В Израел, споменаването на историята на местните е именно “националистически акт”, който нарушава въображемия “закон и ред”, които казват, че това е еврейска държава, че винаги е била такава, дори когато временно е била управлявана от друг народ…но този народ не е важен, той е без история, просто номади, временни работници. И ако някой си позволи да твърди нещо различно, ние почваме да викаме ядосано и да плачем “анти-семитизъм”, дори може би “де-легитимация.”

Advertisements

Posted on април 1, 2011, in Единствената “демокрация“ в Бликия Изток, Живот под окупация, History of the Conflict and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 11 Коментари.

  1. Затова ли в сайта на министерството на туризма (http://www.goisrael.com/Tourism_Eng/Tourist+Information/Ethnic+Groups/Muslim+Community.htm) са дадени препратки за мюсюлмански/арабски забележитолности? Или се говори „за великолепния Скален Купол“, мюсюлмански исторически музеи и музея на Ислямското изкуство (в западен Йерусалим http://www.islamicart.co.il/en/ )? Да, във всяка страна историята се преиначава, така че „нашите“ да са добрите. Истината е винаги посредата. Но е интересно да се погледне какво се преподава на децата в палестинските уличища – http://militero.files.wordpress.com/2010/10/palestinian-school-books-report-pmw.pdf – няма евреи, няма Израел, само Джихад и Аллах, йей.

    Впрочем, Мианмар е Бирма, не Бурма. А площад Рабин е кръстен така след като е застрелян той там, не виждам лошото.

    Колкото до имената на улицете в Израел – в Тел Авив една от централните улици се казва „амелех Джордж“ или „крал Джордж“, кралят на Великобритания от времето на палестинския мандат. И не знам за какви ционистки чиновници се говори в статията, аз лично се сещам за Мордехай Аниелевич, Бар Кохба, Aмос Яркони (или Абд ал-Мажид Хидр, арабини, мюсюлмани и израелски национален герой, удостеоен с държавни отличия и медали), цар Соломон, цар Давид и т.н. Но в Израел, заразлика от палестинските градове никога няма да видите паметник на камикадзе. Пример :
    „….Сражавайте се с тях! Аллах ще ги накаже с вашите ръце и ще ги опозори, и ще ви помага срещу тях, и ще изцери гърдите на хора вярващи….“

    Този цитат от Корана е написан и на паметника в центъра на Мадама, Западния Бряг. Въпросния паметник е издигнат от ПА (Фатах) в памет на атентатор-самоубиец, детонирал се в ресторант в Тел Авив преди 8 години. Ранява 16 души и убива 15 годишно момиче. На паметника е сложена снимка на камикадзето, снимка на Арафат и въпросния цитат от Корана. Снимка на паметника :

    Ако човек отиде в Йерусалим ще види, че освен еврейските паметници на културата и историята, основните са християнски и в източната част на града – мюсюлмански. И са в добро състояние, през 2009 година няколко църкви в стария град бяха ремонтирани с държавни пари. Тоест, бяха в процес на ремонт. Та, толкова.

    • Oт споделения линк (http://www.goisrael.com/Tourism_Eng/Tourist+Information/Ethnic+Groups/Muslim+Community.htm) само става ясно, че в Израел има етническа група мюсюлмани, което е…хммм…интересно определение, друзите също са отделна етническа група (въпреки, че и те изповядват особена разновидност на мюсюлманската религия), а за палестинска етническа група въобще не се и споменава. Поредното доказателство за отричането на съществуването на палестинците.

      Много хубав музей за ислямско изкуство, но се страхувам, че не си разбрал идеята на статията – стават дума за заличаването на историята на хората, народа, живял в тези земи с векове, а не за една от трите основни религии (исляма).

      Мисля, че доклад (http://militero.files.wordpress.com/2010/10/palestinian-school-books-report-pmw.pdf), съставен от израелска организация, не би могъл да бъде разглеждан като много обективен. Например, не виждам какво възмутително има в твърдението Israel’s founding was „a catastrophe that is unprecedented in history“ или би трябвало да напишат – стотици хиляди бежанци смятат този ден за най-щастливия в живота им – прогонени от домовете си, загубили всичко – минало, покъщина, достойнство, но щастливи, че сега ще живеят в бежански лагери без право на завръщане вкъщи.
      Това не значи, че някои от учебниците на съдържат и грешни послания и дори подбуждане…но такива има и в израелската образователна система (http://www.haaretz.com/print-edition/news/israelis-textbooks-fare-little-better-than-palestinians-1.143020) и една прясна-прясна статия от израелски автор, в която също става дума за карти, чертани в израелските училища без отбелязване на Палестина, палестински селища и зелена линия (в доклада, предоставен от теб се твърди, че Maps of the region likewise teach children to visualize a world without Israel, as Israel does not exist on any map and its area is marked as „Palestine.“) http://972mag.com/the-israeli-incitement-problem/


      Определено не одобрявам това, но ми се ще да чуя и палестинската страна, защото снимката и описанието са дело на спомената по-горе абсолютно необективна изр. организация PMW (Palestinian Media Watch)

      Ако човек отиде в Йерусалим ще види,че…
      само преди месец християнски палестински духовник бе прогонен от Ерусали.
      бе прогонен от Ерусалим.

  2. Бахаите (бахайците) също са религиозна група, може би трябва да пише „minorities“. Но ако се споменават бедуини и друзи, то другите трябва да са палестински не-бедуини, не-друзи араби или нещо такова. А в Израел малко хора използват „палестинци“, използват „араби“, като се разграничава от горните групи.

    Както се вижда освен музея на Ислямското изкуство се говори за арабски фолклор, месец на арабската култура, арабската кухня и т.н.

    Ако израелската и палестинската гледна точка не трябва да се приема и разглежда, значи и двамата трябва да си закрием блоговете. 🙂 Това, което ми пращаш също е от израелски източник. Безпрецедентността – когато се създават държави е често срещано да има бежанци и от двете страни. В случая има горе-долу равен брой еврейски бежанци от арабските държави с арабски бежанци от Израел. Когато България се създава да речем има 200,000-300,000 турски бежанци. Всъщност, войната през 1948-1949 и кланета в нея са описани по особен начин от Бени Морис, историк, който знам, че уважаваш. За него това са незначителни кланета („peanuts“), тъй като по-малко от 1000 евреи и по-малко от 1000 араби са убити, което за подобна война и сравнено с други в европейската или близкоизточната история е наистина малко. Това не е про-израелско мнение, това е обективно мнение. Нужно е човек дори само Балканите за да се убеди – 1877-1878, 1903, 1912-1913, 90-те години в Югославия и т.н.

    „…periods of relative calm and coexistence, such as that of 1921-1929…“ и аз не бих го нарекъл спокойно. Но, да, всяка държава си представя своята история по изкривен начин. В нашите учебници. Но докато дори в статията, която прати се говори за security, в палестинските учебници се говори за Джихад – религиозна война. И това е в Западния бряг, няма дори да споменавам какво се говори в Газа, защото повечето хора са виждали детските кукли, призоваващи към самоубийство.


    Снимката си е снимка, описанието не е на PMW, а неправилно използван цитат от Корана. Самото описание е мое, а точния цитат съм взел от единственото одобрено издание на Корана на български.

  3. Както казах от линка само става ясно, че в Израел има мюсюлмани, но не и палестинци. Палестинците липсват изобщо от израелската история според изр. министерство (http://www.mfa.gov.il/MFA/History/History+of+Israel/HISTORY-%20Foreign%20Domination). Всеки човек има право на самоопределение, за съжаление, в Израел правото на палестинците да определят себе именно за такива (а не за араби или мюсюлмани) не виждам да е зачетено.

    В английската стрница на музея на Ислямското изкуство аз лично не намирам информация за араби.

    “Ако израелската и палестинската гледна точка не трябва да се приема и разглежда, значи и двамата трябва да си закрием блоговете“
    Аз не съм палестинка, нито израелка или еврейка, тъй че не разбирам какво имаш пред вид. От друга страна, може лесно да се провери, че текстове, които публикувам са от различни източници – палестински, израелски, еврейски, американски.
    Защо смятам PMW за необективни – защото на тях им се плаща да “откриват“ palestinian incitement: докладът им е изключително едностранен (картите, не включващи другата страна от конфлитка могат да бъдат открити и в изр. уч. система) и преувеличен (дадох пример с това, че не виждам нищо странна с определянето на 1948 година за АнНакба или Катастрофа за палестинците).

    “Бени Морис, историк, който знам, че уважаваш. “ Не позна. Не съм съгласна с много от неговите изводи, но това е друга тема.

    Използваш интересен термин – България е създадена през 1878 година, правилният би трябвало да бъде – освободена. Израел е (изкуствено) създаден, България е освободена.

    Когато човек е под окупация, той се стреми да се освободи, извършването на максимално усилие или борбата (арабската дума за това е “джихад“) е един от начините за това.

    “. Самото описание е мое“
    Но предполагам, че някъде си прочел къде, как и защо е направена снимкта и си го превел на бъгларски като “твое описание“. 🙂

  4. „….Както казах от линка само става ясно, че в Израел има мюсюлмани, но не и палестинци. Палестинците липсват изобщо от израелската история според изр. министерство….“

    В този линк са дадени византийско, арабско, кръстоносническо, мамелюкско, османско (турско) и британско владение преди създаването на модерен Израел 1948. Има три арабски халифата – Умаядски, Абасидски и Фатимидски, никога не е имало Палестински Халифат и изобщо държава Палестина. Съзнанието на палестинските араби (а кажи-речи на повечето арабски нации) като отделно такова е явление от 20-ти век. Самото име „Палестина“ предшества с близо две хилядолетия завладяването от арабите (първия халифат).

    „…В английската стрница на музея на Ислямското изкуство аз лично не намирам информация за араби….“

    Отиди в самия музей. 🙂 Готин е.

    „…Аз не съм палестинка, нито израелка или еврейка, тъй че не разбирам какво имаш пред вид. От друга страна, може лесно да се провери, че текстове, които публикувам са от различни източници – палестински, израелски, еврейски, американски….“

    Ти беше против израелските източници (или поне някои 🙂 ), не аз.

    „…Използваш интересен термин – България е създадена през 1878 година, правилният би трябвало да бъде – освободена. Израел е (изкуствено) създаден, България е освободена….“

    България се освобождава от Османската империя и се създава като държава (отново).
    Израел се освобождава от Британската империя и се създава като държава (отново).

    „….Когато човек е под окупация, той се стреми да се освободи, извършването на максимално усилие или борбата (арабската дума за това е “джихад“) е един от начините за това….“

    Джихад не е просто превод на борба, това е дума с голямо религиозно значение, което буквално се изнасилва от подобни лумпени, които си пращат децата с шашки около кръста.

    „….Но предполагам, че някъде си прочел къде, как и защо е направена снимкта и си го превел на бъгларски като “твое описание“…..“

    Да, естествено. Прочетох къде, кога и какво се е случило, прочетох в коя сура се споменава (9-та сура – сура на покаянието – ат Тауба) и копирах съответно текст от официалния превод дума по дума. Описанието не е превод, но не съм и бил там.

  5. За съжаление коментарите както винаги се превръщат в безсмислен диалог, клонящ към заяждане.
    Позволи да доучня, че нямам нищо против израелски източници, виждам, че съм пропуснала думата правителствени (тоест не са независими) между израелски и организации…..Надявам се няма нужда за трети път да повтарям защо докладът е необективен.

    “Израел се освобождава от Британската империя и се създава като държава (отново).“
    Напомни ми на абсурдните думи на една българка, живееща в Израел, която обяснявайки как местната кухня има общо с турската заяви “Всъщност няма нищо странно в това, нали Израел е бил също под турско робство“ 🙂

  6. PMW e неправителствена организация, нито Израел, нито България са били под турско робство.

    • Потърси информация за основателя и директора на огранизацията заселникa Итамар Маркус.

      Да, ясно ми е, че Бъглария е била част от Османската империя (просто цитирах), Израел също ли е бил част от нея?

      Ред. Препоръчвам един анализ по темата за учебниците в двете училищни системи от Колумбийския университет http://www.tc.columbia.edu/students/sie/journal/Volume_1/Cronin.pdf (Изгелжда наистина PMW се води за NGO, но краткo преглаждане на бигорафията на шефа им показва, че е имал поръчки за изготвяне на доклади от правителството)

  7. България никога не е била част от Османската Империя (вассална територия, провинция), а е завладяна от нея и спира да съществува. Израел е изкуствена държава дотолкова, доколкото се случва в близък до нас исторически период. Иначе и Унгария е изкуствена държава. И става въпрос за модерен Израел – няма друга държава, която да е съществувала на тази територия (а не тя да е била нейна провинция). Но това за мен няма значение – интересувам се и обичам историята, но арабските жители на Палестина също имат право да живеят там. В най-добрия случай един ден икономическите отношения ще вземат превес и на хората ще спре да им пука кой пророк къде е пукнал.

    Е? Къде е противоречието? Почти всяка палестинска НПО е била наета от Палестинската Национална Власт. Мен ме интересува обаче повече съдържанието. А, съгласи се, по нито една израелска ТВ не можеш да чуеш призиви ала „Бог иска да се гръмнете в кафенето на неверниците“ (визирам ал-Акса ТВ в Газа). И нито един израелски политик не гради (гордо) предизборната си кампания на факта, че е изпратил децата си на камикадзе-мисия и е празнувал смъртта им (визирам Марям Фархат от Хамас, http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/0/0/683.htm )

    • Израел не само, че “е изкуствена държава дотолкова, доколкото се случва в близък до нас исторически период.“ Но за разлика от останалите изкуствени държави, населението ѝ идва от всички точки на света, без да има връзка със земите, освен обещанието от Бог, че те са запазени за всеки приел юдаизма и неговите поколения. Но за хора като мен, които нито вярват в Бог, нито смятат религиозните книги за исторически… това не е особнео убедително.

      Напълно възможно и палестински НПО да работят с правителството, именно за това за мен е важно да проверявам източниците, които се цитират. Не всеки доклад, който ни харесва като съдържание, е достоверен и обективен.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: