Опитай чай от заатър и ми се обади на сутринта

Късна неделя сутрин, тъкмо е време за приготвяне на обяда, когато моят палестински приятел се провиква от кухнята:
“Имаме проблем…много голям проблем!“
Изплашена отивам в съседната стая, очакваща да разбера, че някой от електро уредите се е развалил, вместо това големият проблем се оказва друг – забравили сме да купим лимони!

Тази случка ми напомни статия, която бях чела ден по-рано и с която съм напълно съгласна, не само заради случката от тази сутрин, но и защото лично съм била лекувана с чайове и извари от специални билки. Ето я и самата статия, в която американката Ева Батрлет пише от Газа за лимоните, чесъна и още нещо.

“На палестинците сякаш им е вродено да знаят кои храни и билки са най-подходящи според ситуацията, времето, заболяването или празника.

Разбира се, средностатистическият палестинец знае много повече от мен. Когато миналата година страдах от неприятна инфекция на синусите, не ми дадоха нито капики за нос, нито други медикаменти. Вместо това или ми даваха да ям лимони, или ме караха да ги натъпкам в носа ми и да вдишам. Бе доста болезнено, но за това пък невероятно успешно.

Снимка от Gabriele aka Yellow.Cat under a CC licence.

Лимоните са естествен лечител на различни заболявания и са много полезни за имунната система. Не е изненадващо, че лимонът е съставка на повечето палестинския ястия: хумус, печен патладжан, салати, както и се добавя щедро при приготвянето на пиле и риба, поднеся се като изцеден сок, или просто се обелва и яде (като че е портокал).

Лимонът и другите цитрусови дървета са цъфтели свободно в Газа до преди около десетилетие, когато израелски булдозери започват кампания за унищожаването на почти всички дървета, раждащи плодове, ядки и маслини по границата на Газа.

Чесънът е друг лечител, които може да открием в повечето палестински храни, той също ми бе даден, когато бях болна, смесен с лимон и магданоз.

Но докато тези цитруси и зеленчуци са често срещани по света, в Палестина има билки и растения, дори и плодове, които никъде другаде не съм срещала, или ако съм, то те са били в друг вид и са били използвани само за хранене.

Заатърът, който още е известен като вид дива мащерка, обичайно расте из хълмовете в окупираните палестински територии, като се намира доста по-трудно в Газа. Той се среща в различни варианти, трите основни видове са: цели листа се пекат с тесто за хляб, от му листата се прави чай или се използва като билкова смес, която се порсъва върху натопен в зехтин хляб.

Италианска домашна пица и палестинският вариант - тесто поръсено със заатър и сирене.

Тук научих, че заатърът е полезен за паметта, както и че прочиства стомаха.

Mерамие е друга дива билка, която доколкото знам се използва само за правенето на чай. Чаят от тази билка е по-различен от всеки друг чай, който съм опитвал. Той е преди всичко полезен при проблеми със стомаха, както и за да се отървем от неприятни газове.

Тук има също и мента и джинджифил, които се срещат и извън Палестина, те са полезни за имунната система, кръвното налягане, сърцето и т.н.

Има и анасон, които съм използвала за печене и преди да дойда в Палестине, но едва тук научих от една възрастна лечителка, че помага на храносмилането, при болки в стомаха или при кашлица.

Поляна с палестински билки, снимката е на Eva Bartlett

А има и различни видове билки и семена, чийто имена на английски просто не знам: шомар, амура и еклийл джебел са някои от тях. Те са полезни за здравето, като са особено подходящи за диабетици, асматици и хора със сърдечни проблеми.

Основните знания за храни или напитки, които са полезни в различните ситуации и при различни заболявания, се допълват от историята на билкови продавачи и лекари.

В Газа има клиники за алтернативна медицина, някои от тях са законни, доакто при други персоналът реално не е завършил съответното медицинско образование. Но това, което най-много ме впечатли досега, е знанието за алтернативни и билкови лекарства, което се предава от поколение на поколение и се споделя без такса.

“Това е наше задължение пред Господ биха казали повечето палестинци “ , но това всъщност е част от традиционно щедрото палестинско общество, останало такова въпреки обсадата и окупацията.“

Posted on юли 10, 2011, in Газа, Палестинска култура and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 Коментари.

  1. Здравейте и от мен. Поздрави за хубавата статия за чая от Заатър- отдавна не бях чел нещо хубаво по темата. Продължавайте в същия дух :))

  2. Благодаря Ви за милите думи! 🙂
    Надявам се в бъдеще позитивнните статии да бъдат повече от лошите новини.

  3. Не съм пила подобен чай но ми звучи доста ароматен и вкусен.Хубава статия.

Вашият коментар

