Аз съм терорист: Спомени от войната

Автор на текста е Сара Али, 20 години – палестинска, която следва английска литература в Ислямския университет в Газа:

Аз съм терорист. Или поне така ме наричат. Израснах, чувайки тази дума да се повтаря през цялото време, така че понякога си мислех, че терористите всъщност са добрите. Но те очевидно не са. От многото тъжни моменти, които съм преживяла, пъти израелската офанзива над Газа в края на 2008 – началото на 2009 е най-лошият и може би най-болезненият. Имах “късмета“ да оцелея и по този начин възможността да разкажа за тези, които загубиха живота си.

На 27 декември 2008 г. израелски бойни самолети започнаха да хвърлят бомби из цяла Газа, убивайки всичко и всеки, който се изпречи на пътя им.

Войната доведе до смъртта на много хора. Повече от 1450 палестинци бяха убити, 5600 ранени. Хора умираха всеки ден.

Също и Ануар …

Точно когато чухме, че Израел има намерението да сложи край на войната, Ануар Шехада е била убита. Ануар бе наша съседка, на 13 години. Тя живееше на няколко метра от моя дом. Това се случи през последния ден на войната, когато Ануар казала на по-малкиата си сестра, че ще се качи на покрива да вземе прането. Сестра ѝ я помолила да не отива, но Ануар ѝ казала да не се притеснява, защото войната е почти „свършила“. Преди родителите ѝ да успеят да я видят, Ануар вече е била на покрива. Тя вероятно не е подозрила, че Израел ще убие толкова красиво 13-годишно момиче. Но е грешала. Експлозията, която уби Ануар бе най-силната, която някога съм чувала. Мислех, че нашата къща е била целта. Подът под нас буквално се клатеше. Чакахме смъртта да ни вземе. Но след секунди видяхме дим да излиза от къщата на съседите. Казаха, че кръвта на Ануар е била из целия покрив. Главата ѝ бе намерена на улицата.

Това се случи и на Ханийн…

Ханийн всъщност е била убита преди Ануар, но ние разбрахме за нейната смърт седмица след края на войната. Ханийн е моя 5-годишна приятелка, която за първи път срещнах в джамията, в която двете ходехме. Спомням си, че тя обичаше да ме дразни. Всеки път издаваше свук, подобен на „мяу“, защото знаеше, че аз мразя котки. Казваше ми, че „мяу“ всъщност е начина, по който тя ми казва: „здравей“ всеки път, когато се видехме. По време на войната, семейство на Ханийн бе решило да остане при техни близки в Тал Елхауа, тъй като са смятали, че районът е по-безопасен. Ханийн бе напуснала дома си, само за да бъде убита в къща, която са смятали за безопасна.

Не мога да си представя каква болка е почуствала Ханийн, когато бомбата е проникнала в малкото ѝ сърце и го е откъснало. Не знам какво е усещането да загубиш детето си, тъй че нямам представа колко голямо страдание изпитват тодителите на Ануар и Ханийн. Не мога да си представя шока, който Ханийн е почуствала, когато е видяла бомбата да се приближава все по-близо към нея. Не мога да си представя как един войник вижда това малко момиченце от самолета си и решава да сложи край на живота му. Не мога да си представя колко омраза трябва да изпитва този войник към палестинците, за да реши, че убийството на едно дете е нещо добро. Не мога да представя как този войник може да смята, че това, което е направил е било „самозащита“. Не мога да си представя как същият този войник днес може да яде, пие, спи и просто да продължа с живота си. И не мога да разбера, колко глупави трябва да са израелците, за да мислят, че няма да отвърна на удара и да потърся справедливост за моите малки приятели.

Аз живея в свят, чиито разбирания са ми неясни. Свят, в който престъпникът е свободен, а жертвата бива наричана терорист. Свят, в който убийството на 5-годишно дете е допустимо. Свят, който ме обърква, когато мисля за това кое е правилно и кое е погрешно. Винаги съм мислила, че можем да разберем кой е терорист като просто погледнем кой от чия страна умира. Но съм грешала. Израелците имат способността да убиват палестинци през нощта, и да ги наричат терористи на следващата сутрин.

Posted on януари 8, 2012, in Газа. Bookmark the permalink. има 1 коментар.

Вашият коментар

