Дискриминация в израелския пазар на труда

В статия за The National бритaнският журналист Джонатан Кук, който в момента живее В Назарет, съобщава за нова практика сред израелските работодатели, при която при публикуване на обяви за работа те посочват, че няма да наемат араби, а само евреи:

Фирмите, някои от които търсят авотбусни шофьори, водопроводчици или електротехници, открито поставят в своите обяви израза „само еврейски работници“ – което означава, че те наемат само евреи. Това според израелски организации за спазване на човешките права е нарушение на израелските закони против дискриминацията.

Плакат от кампанията “Еврейска работна ръка“

Според тях подобни обяви са част от инициатива, която цели повече привилегии за еврейските работници за сметка на арабските граждани, които представляват една петта от населението на страната. Те допълват, че тази практика отразява крайно десните настроения в страната.

Други практики с подобна цел сред крайнодесните групи са даването на т.нар. “кошерни“ сертификати на фирми, които наемат само евреи, както и кампания на ортодоксални религиозни общности да бойкотират фирми, наемащи араби.

Нарастващите анти-арабски настроения доведоха и до т.нар. “лоялни” закони на крайно десните партии, някои от тези закони са свързани с политиката на пазара на труда.

Йехуда Вайнстайн, израелски министър на правосъдието, предупреди премиера Бенямин Нетаняху през юни, че един от законопроектите, изготвени от партията Yisrael Beitein и който цели запазване на голяма част от работните места в публичния сектор само за бивши войници, е „противоконституционен“.

Арабите са по принцип освободени от иначе задължителната военна служба и по този начин ще бъдат негодни за много позиции.

„Наблюдаваме тревожна тенденция за опити на изолиране на арабите от пазара на труда“, смята Саусан Захер, адвокат, който работи в Адала, правния център за правата на арабското малцинство в Израел. „Фирмите все повече вярват, че бизнесът им ще бъде по-печеливш, ако обявят, че не наемат арабски работници.“

Този случай напомня на пракитика от преди 1948 година (или от преди създаването на държавата Израел), при която са били наемани само еврейски имигранти с цел да се затвърди и подобри тяхното положение след заселването им сред местното, главно палестинско население.

Според гражданските огранизации, и както обявите потвърждават, тази практика се е запазила.

Рон Герлиц, съдиректор на Sikkuy, асоциацията за подобряване на гражданското равноправие в Израел, тъврди, че коалиция от девет израелски групи е започнала кампания за публичен натиск срещу тези обяви.

Той допълва, че на практика хиляди израелски фирми отказват да дадат работа на арабски работнници, но повечето от тях просто правят това скрито. “Фирмите, които открито публикуват обяви само за „еврейски работници” са горди със своя расизъм“.

Гражданските организации са притеснени и от друг закон – поредния от поредицата „лоялни“ закони, който дава приоритет при наемането на работа на служилите в армията.

Съдът вече е определил иначе често срещаната практика на еврейски фирми да наемът на работа само служили в армията за незаконна щом става дума за позиции, които не са свързани с осигуряването на сигурност, тъй като по този начин се дискриминират арабските граждани.

В писмо до министър председателя, г-н Вейнстайн твърди, че този закон нарушава 2000 законови изисквания и призовава да се предприемат мерки за увеличаване на броя на арабите на държавна служба.

Делът на арабски работници едва се е увеличил над пет на сто през последното десетилетие.

Същевременно граждански групи за защита на човешките права отдавна се оплакват, че израелските анти-дискриминационни закони за заетостта рядко се прилагат. Правителството отговори през 2008 г. чрез създаване на Комисията за равенството в заетостта.

Но Джафар Фарах, директор на център Mossawa, група за следене правата на арабското малцинство в Израел, заяви, че комисията, полицията и държавните органи „не желаят“ да прилагат законите, когато има случаи на дискриминация срещу араби.

Той разказа, че центърът се бори от месеци, за сега без успех, да затвори уеб страницата „Еврейски труд“, създадена от Лехава, крайно дясна организация. Страницата рекламира компании, които наемат само еврейски работници и обслужват само еврейски клиенти.

“По-рано тази година разкрихме схема на Лехава за даване на “кошерни” сертификати на фирми, които не наемaт арабски работници. Сертификатът гласи: „притежателят на този бизнес наема само евреи, но не и врагове“.

Няколко ортодоксални равини са дали благословията си за тази кампания и са помогнали в друга кампания за бойкот на фирми, които имат арабски работници.

Posted on август 12, 2011, in Единствената “демокрация“ в Бликия Изток and tagged , , . Bookmark the permalink. 7 коментара.

  1. Има го моментът, че много евреи не искат да наемат араби за работници. Почти никой арабин обаче няма да наеме евреин в малкия и средния сектор. Има негласен двустранен бойкот, който естествено не може и не се спазва от повечето хора.
    Има цели сектори (особено някои конкретно в строителството), които са доминирани от арабски проф съюзи (99%), За сметка на това Израел е може би единствената страна в Близкия Изток, в която има affirmitive action.
    Нещо интересно – в Ливан палестинците имат доход 10 пъти по-нисък от този на средния ливанец. Израелските араби имат доход 30% по-нисък от този на евреите.
    Израел е страна с ниска безработица, като тя е по-висока сред арабите. Не важи толкова за мъжете, колкото за жените (мюсюлманките в повечето държави работят много по-малко от всички останали).
    За военната служба – не е правилно да се каже, че арабите са освободени от военна служба. Трябва да се уточни, че друзите (които са араби) са задължени; статут, поискан отдавна от техните старейшини. Много бедуини (араби мюсюлмани) служат като доброволци. Сред останалите араби има доброволци, но малко. Нищо не ги спира да служат, напротив, но по разбираеми причини не искат. Ако се говори за дискриминация (служилите в армията имат привилегии) трябва да се отбележе, че много евреи не служат в армията. Освен това, израелските араби на 18 години кандидатстват в университети, служещите в армията евреи и друзи могат да го направят на 21-22-годишна възраст, тоест нямат „начален старт“. Съответно арабския гражданин може да отиде на пазара на труда с висше образование на 21 години, докато при евреите това може да стане на 24-25 години. Това е масов случай.

    • Militero, понякога имам усещането, че дори не четеш това, което коментираш, а директно “изпяваш“ дежурния коментар, в който задължително сравняваш Израел с един от близкоизточните ѝ съседи. Все пак става дума за единствената демокрация в БИ, защо я “принизяваш“ на нивото на Ливан? В Ливан палестинците са със статус бежанци и нямат ливанско гражданство, в Израел те са коренните жители и имат израелско гражданство, което би трябвало да означава и равни права, включващи и равно заплащане.

      От друга страна както винаги се отклоняваш от основната теза в статията, а именно, че в страна, която твърди, че е деморкатична, обяви за наемането на само и единствено евреи, както и сертификати от типа на „притежателят на този бизнес наема само евреи, но не и врагове“ остават ненаказани, а с времето дори се превръщат в нещо нормално.

      “Освен това, израелските араби на 18 години кандидатстват в университети, служещите в армията евреи и друзи могат да го направят на 21-22-годишна възраст, тоест нямат „начален старт“. “
      Съществуват специалности (голяма част, от които са популярни именно сред арабските младежи), които изискват навършени 20 или 21 години, за да бъдеш приет да следваш. Неслужилите в армията просто трябва да почакат две-три нищо и никакви години. Не е учудващо, че голяма част избират да следват в един от недемократичните съседи, най-вече в Йордания.

  2. Ливан е до някаква степен демократична държава. В икономическо отношение – доста по-развита от България.

    Бъркаш обаче две неща – гражданство и равни права не означава, че всички трябва да имат равни заплати (това е комунизъм). За една и съща работа – лекар, шофьор, продавач в МакДоналдс, евреите и арабите получават еднакви пари. В САЩ същото сравнение дава много по-голяма разлика от 30%, но не защото не е демокрация, а защото евреите (като цяло, не винаги) имат по-добро образование и по-хубави професии. Което не пречи на факта, че в Израел има и много богати араби. Не трябва да се забравя, че мюсюлманските традиции са основната причина за високата безработица сред жените – в Израел, Франция и навсякъде. При арабките-християнки тя е далеч по-ниска.

    Подобни обяви за първи път чувам, най-вероятно издалите ги вече са под съд (такива случаи има всеки ден). Но не съм запознат, нямам какво да добавя.

    Не знам какви са тези специалности, за които искат 21 години. В Йордания израелските араби отиват първо защото е арабска страна, второ защото е по-евтино. Предполагам има и специалности, които в Йордания са по-добри (арабистика?). А и арабските кандидат-студенти изкарват много по-малко на изпитите. Да се лепи етикет дискриманция е злоупотреба с термина и умаловажава реалните примери. В България средно 19,2% имат висше образовение, но сред циганите този процент е 0.5%. Никой не ги спира, България е демократична страна, но си има ред причини. ВОЛФ-аджията и програмиста трябва да имат еднаква заплата?

    • Далеч съм от мисълта, че монтьор и финансов мениджър трябва да получават една и съща заплата, но огромната разлика в средната заплата на двете групи граждани се крие най-вече в сферата, в която (им е позволено да) работят.
      Това са цитати Labor Market Discrimination of Arab Israeli Citizens–Can Something Be Done? New York University Journal of International Law & Politics (forthcoming, 2004), автор е израелски учен Dr. Sharon Rabin-Margaliot
      http://www.law.nyu.edu/ecm_dlv2/groups/public/@nyu_law_website__journals__journal_of_international_law_and_politics/documents/documents/ecm_pro_059603.pdf :
      Almost a fifth (19 percent) of Arab men are employed
      within the construction industry, compared to 3 percent of
      Jewish men.11 And, while Arabs are overrepresented in agriculture,
      12 they are underrepresented in the financial services
      industry, business services, and public administration.13

      The segregation of the labor market contributes to the
      wage gap between the two demographic groups. Overall average
      wages are significantly lower for Arab workers.14 Average
      wages in industries overrepresented by Arabs are lower than
      the overall average wage, while average wages in the industries
      in which Arabs are lacking meaningful representation tend to
      be higher.15 …… the source of the wage
      gap is a segregated labor market.17 When wage gaps are the
      product of a segregated labor market, the remedy lies in the
      integration of the labor market.

      Това че ти не знаеш за специалности, които изискват навършени 20години, не означава, че те не съсществуват.
      Същото е и за обявите – може и да чуваш за пръв път, но е факт, че такива има и продължава да има.
      Малък пример (http://www.ravmovil.com/114661/Why-choose-us ):
      When you choose to use Rav Movil (Movers), you will receive the following:
      Transport vehicles of varying sizes
      Hydraulic – powered, secured trucks
      A totally Jewish staff of quality, professional individuals

      http://www.ym-hovalot.co.il/apage/49522.php :
      All the company’s employees are Israeli and have served in the army.
      Какво общо има службата в армията с носенето на багаж, освен, че индиректно подсказва, че не са палестинци.

      Сравнението между българските цигани и израелските араби смятат за крайно неуместно.

  3. ОК, какво лошо има в това? Има повече арабски строителни работници от евреи и по-малко във сферата на финансови и бизенс услуги, какво лошо? Какво недемократично има в това? Образованието е висша ценност в еврейската култура и в развитите страни евреите винаги са сред най-образованите етноси. И няма професия, която да бъде „забранявана“ на араби в Израел (освен Мосад 🙂 ). Арабите също така са по-силно представени пропорционално и в криминалната статистика, важи за почти всяка държава, това по чия „вина“ е?

    ОК, не съм казал, че няма, казах че не знам за такива специалности, не споря за това. Не съм спорил и за обявите.

    За хамалската фирма – нищо (впрочем, 10% от арабите служат в армията). Но не виждам защо човек, който е служил на държавата, рискувал е живота си и е дал 3 години от него да не бъде компенсиран. Араби-мюсюлмани също има в армията и се ползват по-късно с привилегии. Службата в армията е най-ефективното средство за интеграция на бедуините и приобщаването им към модерния начин на живот.

    ОК, но ако сравнението между израелските араби и палестинците в Ливан или циганите в България е неуместно, кое е уместно? В Франция, Англия, САЩ – разликите между евреи и араби са пъти, пъти по-големи. Какъв е аршинът, с който се мери (много и малко, добро и лошо са безсмислени думи ако не се даде летва)?

  4. Сравняваш круши с ябълки.
    Но да се върнем на статията и основните тези в нея относно дискриминацията:
    1)“Фирми, които открито поставят в своите обяви израза „само еврейски работници“, това според израелски организации е нарушение на израелските закони против дискриминацията.“

    Както видя и както сам може да провериш (предполагам на майчиния ти иврит има повече обяви, отколкото на английски) такива обяви има и продължава да има необезпокоявано.

    2)“крайнодесните групи дават т.нар. “кошерни“ сертификати на фирми, които наемат само евреи, както и кампания за бойкот на фирми, наемащи араби.“…

    3)Йехуда Вайнстайн, израелски министър на правосъдието, предупреди, че законопроект, който цели запазване на голяма част от работните места в публичния сектор само за бивши войници, е „противоконституционен“.

    До сега само в последния си коментар писа нещо по тези три точки, а именно “не виждам защо човек, който е служил на държавата, рискувал е живота си и е дал 3 години от него да не бъде компенсиран.“
    Ти може и да не виждаш, но израелският съд вижда, въпреки това решение на съда, практиката продължава и дори има проектозакон, който ще я направи съвсем законна.
    Пак от статията: “Съдът вече е определил иначе често срещаната практика на еврейски фирми да наемат на работа само служили в армията за незаконна щом става дума за позиции, които не са свързани с осигуряването на сигурност, тъй като по този начин се дискриминират арабските граждани.“

    Естествено дискриминацията има и много други аспекти, но ще се радвам, ако се придържаш към коментари по съдържанието на статията.

  5. 1. Да. Не е необезпокоявано, сама говориш за съдебното решение. Не говоря иврит.

    2. Не можеш да накараш хора да купуват от араби.

    3. Не, бъркаш фирми, които намета само евреи (или служилите в армията) с държавни привилегии за служилите в армията евреи и араби.

    Коментарите са само по съдържанието на статията – пазара на труда и службата.

    Дискриминация срещу арабите има, в много други аспекти, както казваш. Има и срещу евреите. Но затова е демокрацията.

Вашият отговор на Aya Отказ